دانستنی‌های نوجوان | اولین موزه‌ی وقف ایران
  • کد مطالب: ۱۷۷۰۴۰
  • /
  • ۲۳ شهريور‌ماه ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۷

دانستنی‌های نوجوان | اولین موزه‌ی وقف ایران

وقف به عنوان کاری پسندیده در کشور ما سابقه‌ای بسیار طولانی دارد.

امین صادق‌پور- وقف به عنوان کاری پسندیده در کشور ما سابقه‌ای بسیار طولانی دارد.
باید بدانید که وقف شامل انواع مختلفی مانند وقف عام و وقف خاص می‌شود.

وقف عام یعنی فرد واقف تعیین کرده است همه‌ی مردم از موقوفه‌اش استفاده کنند مانند مسجد یا کتابخانه، اما در وقف خاص، فرد وقف‌کننده خودش تعیین می‌کند چه کسانی از موقوفه‌اش استفاده کنند مثل دبستان پسرانه.

در تقویم هجری قمری، بیست‌وهفتم ماه صفر روز وقف نام‌گذاری شده است. امروز به شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، سفر می‌کنیم تا با اولین موزه‌ی وقف کشور که در این شهر قرار دارد آشنا شویم.

موزه‌ی وقف شهر بیرجند در ضلع شمالی حسینیه‌ی تاریخی و وقفی امام رضا (ع) در شهریور سال ۱۳۸۲ شمسی برای آشنایی مردم با تاریخچه وقف در خراسان جنوبی و سنت پسندیده وقف از سوی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه‌ی استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است. 

در این موزه، علاوه بر اشیای ارزشمند و تاریخی وقفی و وقف‌نامه‌ها، تصاویری از بقاع متبرکه‌ی استان خراسان جنوبی و مشاهیر بزرگ بیرجند به نمایش برای بازدید علاقه‌مندان از این موزه درآمده است.

از اشیای موقوفه‌ی این موزه می‌توان به سکه‌های قدیمی از دوران مختلف، وقف‌نامه‌های کاغذی و سنگی، قرآن‌های خطی دست‌نویس و مزین به آب طلا، سماور‌های زغالی، انواع قهوه‌جوش، ظروف پذیرایی ویژه (جشن و عزاداری) مانند بشقاب، کاسه، دیس، قاشق، جااستکانی، درپوش ظرف غذا، سینی، کوزه‌ی قلیان، ظروف و تشت‌های بزرگ مسی مخصوص توزیع آب و شربت در مراسم‌ خاص سال، تنگ‌های شیشه‌ای با رنگ‌های متفاوت، چراغ‌های روشنایی نظیر فانوس، چراغ‌های نفتی و شمعدان‌ها اشاره کرد.

یکی از اشیای قدیمی و جالب موزه‌ی وقف، وقف‌نامــــه‌های سنــــگی است که روی سنگ نوشـــــته شده است تا از دستبرد و از بین بردن موقوفه جلوگیری شود.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.